۱۳۸۸ مهر ۲۵, شنبه

قدر دانی ایرانیان از هموطنان ارمنی تبار

ایرانیان همواره ازهموطنان اقلیت خود بخصوص هموطنان ارمنی تقدیر نموده اند. با نگاهی به تاریخ ایران می توان دید که کارهای یک عده نابخرد نسبت به هموطنان اقلیت را نمی توان به حساب تمام مردم ایران گذاشت. نمونه هایی از ارج نهادن ایرانیان به این هموطنان اقلیت را که در خاطرم می باشد را به عرض می رسانم:
به منظور سپاسگذاری از الله وردی خان سردار ارمنی تبار گرجستانی، مردم ایران چه کردند؟ این سردار رشید و فرزندش امامقلی خان در دوران صفویان فتوحات بسیاری انجام دادند از آن دست می توان به فتح لارستان بدست الله وردی خان اشاره نمود. در ازای خدماتشان ایشان به سپهداری کل سپاه ایران در دوران صفوی نایل آمدند، بدون در نظر گرفتن اقلیت بودن ایشان.
پل سی و سه پل در اصفهان (پایتخت آنزمان) که از شاهکارهای بی همتای آنزمان است، به نام ایشان نامیده شد. در دوره صفویه، مراسم جشن آبریزان یا آب پاشان ارامنه در کنار این پل برگزار می شد که در این روز بدستور شاه عباس تمام راهها و پلهای منتهی به منطقه چهارباغ برای ادای این مراسم بسته می شد. همچنین ارامنه منطقه جلفای اصفهان در ۶ ژانویه هر سال مراسم «خاج شویان» خود را در محدوده همین پل برگزار می کردند.


ایشان در مقدس ترین مکان مذهبی ایران ، حرم امام هشتم شیعیان، دفن گردیده و گنبد الله وردی خان در این حرم به نام ایشان شناخته شده است که این امتیاز و ارجحیت به بسیاری از علما و بزرگان شیعه نیز داده نشده است.


امامقلی خان، سردار رشید ایران، فاتح بندر عباس، جزیره قشم و جزیره هرمز یکی دیگر از افتخارات ایرانیان است که تندیس ایشان در جزیره قشم پار برجاست و مایه افتخار است. در مرودشت هنوز اثاری به نام این بزرگان ماندگار است.

یپرم خان سردار بزرگ مشروطه که دوشادوش مجاهدان با سپاه محمد علی شاه مستبد جنگید، هیچگاه از خاطر آزادیخواهان ایران نخواهد رفت. در ازای زحمات این سردار ارمنی تبار، وی به ریاست نظمیه - شهربانی- در دوران انقلاب مشروطه انتصاب شد. عده ای جاهل مانند احمدی نژادها اعدام شیخ فضل الله نوری مشروعه خواه را به گردن وی می اندازند در حالی که از دیدگاه مورخین و مردم آزاده ایران این ادعا صحت ندارد و ایشان یک سردار نظامی بوده و معروف است که ایشان هیچگاه در سیاست دخالت نمی کرد. نام ایشان جز سرداران ملی ایران ثبت گردیده است.

از کارو ،شاعر بزرگ معاصر، و اندیشمندان دیگر ارامنه مانند او نیازی به گفتن نیست که مرگ او عزای عموم اندیشمندان ما بود.


تاریخ را بنگرید و گفتار و کردار یک عده نابخرد و نمک نشناس که ملت ایران نیز از آنان روی گردانند را به پای عموم ملت ایران نگذارید.

با سپاس
مزدک

0 نظرات:

ارسال یک نظر