۱۳۸۸ آبان ۶, چهارشنبه

شباهتهای عجیب زندگی شهید دکتر فاطمی و چگوارا

با مروری گذرا بر تاریخچه زندگانی کوتاه «چگوارا» و «حسین فاطمی» ایندو مبارز ضد استعمار، استثمار و استبداد می بینیم که شباهتهای عجیبی در زندگی ایندو مرد تاریخی وجود دارد. با اینکه از ایندو از دو نقطه متفاوت جغرافیایی جهان با دو فرهنگ کاملا گوناگون می آیند، هر دو زندگی خود را در یک مسیر برای بهبودی و پیشرفت جامعه خود فدا نمودند. هرچند ایندو با ۹ سال تفاوت زمانی بدنیا آمدند - فاطمی ۱۹۱۹ و چگوارا ۱۹۲۸ - ولی هر دو در سنین یکسانی از زندگی خود شیوه ای مشابه داشته و به اهدافی بسیار مشابه دست یافتند. با مروری بر نگارشهای گوناگون پیرامون زندگانی ایندو در کتابهای خاطرات مختلف، موارد زیر بسیار جالب و گیرا می باشد:

تحصیلات
از هردو به عنوان انسانهای بسیار باهوش، با ذکاوت و مدبر یاد شده که از نوجوانی با پشتکار و بر اساس این اندیشه که در راه بهبودی زندگی مردمان خود می بایست تلاش کرد، پا به عرصه فعالیتهای اجتماعی گذاشتند.
هردو در حین مبارزات سیاسی-اجتماعی توانستند به درجات تحصیلی بالا نیز دست یابند. دکتر ارنستو چگوارا توانست مدرک دکترای پزشکی خود را در آرژانتین و دکتر حسین فاطمی دکترای حقوق خود را در فرانسه دریافت کرد.

دکترسید حسین فاطمی و دکتر ارنستو رافائل گوارا
















مبارزات سیاسی بر علیه دولتهای دست نشانده
هردو در حدود سن ۳۰ سالگی به عنوان رهبران یک جنبش مردمی در مسیر مبارزه بر علیه دولتی دیکتاتور و وابسته به پیروزی رسیدند. چگوارا همراه با فیدل کاسترو و مبارزان دیگر موفق به سرنگونی دولت دیکتاتور و دست نشانده کوبا به سرکردگی «باتیستا» گردید و فاطمی همراه با مصدق و سایر مبارزان موفق به سرنگونی دولت دیکتاتور و دست نشانده «محمد رضا شاه» گردید. البته تلاش دولتهای استعماری برای سرنگونی دولت مردمی کوبا به رهبری چگوارا و کاسترو بی نتیجه ماند ولیکن متاسفانه این مهم در خصوص دولت مردمی مصدق و فاطمی عملی گردید.

رسیدن به مقامات رهبری دولت در سنین کم

هردو در ابتدای دهه سوم عمرشان توانستند به مقامات بالای مدیریت کشوری برسند. چگوارا پس از پیروزی مبارزات مردمی در کوبا به مقام وزارت صنایع و رییس بانک مرکزی کوبا رسید. دکتر فاطمی توانست در ۳۳ سالگی به مقام مشاور نخست وزیری دکتر مصدق و سپس به سمت وزیر امورخارجه ایران نائل گردد. وی با سن ۳۳ سالگی جوان ترین وزیر امور خارجه در تاریخ ایران می باشد.
هردو در مقام وزیر در حوادث مهم تاریخی به خوبی به دفاع از حقوق کشورشان در مجامع جهانی خوش درخشیدند. نطق تاثیرگذار چگوارا در سازمان ملل یکی از مهمترین سخنرانی های تاریخ این سازمان می باشد. دکتر فاطمی نیز همراه دکتر مصدق نخست وزیر ایران در امر مهم ملی کردن نفت - که یکی از وقایع بزرگ تاریخ ایران می باشد- نقش مهمی ایفا کرده است.

حضور در سازمان ملل برای دفاع از حقوق مردمشان

































ابتکار در ملی کردن منابع و صنایع مردم
چگوارا و دکتر فاطمی هر دو از پایه گذاران ملی کردن منابع و تولیدات عمومی کشورشان بودند. بزرگ ترین تولید کوبا در زمان چگوارا شکر بود که سلطه کمپانی های استعماری بود و چگوارا توانست با گذراندن قوانین، این تولید را ملی اعلام کرده و تصاحب این تولید را برای شرکتهای خارجی ممنوع کرد. به همین صورت در ایران - که بزرگترین ثروت ملی آن نفت بود و تحت مالکیت شرکت نفت انگلیس و ایران بود- دکتر فاطمی ، مصدق و یارانش صنعت نفت را ملی کردند. دکتر مصدق در خاطرات خود از دکتر فاطمی به عنوان بنیانگذار فکری و اجرایی ملی کردن صنعت نفت ایران نام می برد.

شهادت در راه آزادی در سنین کم و به فرمان بیگانگان
هردوی این مردان بزرگ در مسیر آزادی ملل خود سختیهای فراوانی را تحمل نمودند و هردو به وسیله عوامل مزدور بیگانه و دخالت مستقیم دول استعماری به جوخه آتش سپرده شدند. چنانچه تاریخنگارده تصمیم گیری در مورد اعدام هردو این بزرگان خارج از محدوده تصمیم گیری دولتهای دست نشانده بوده. هردو در جوانی - فاطمی در ۳۵ و چگوارا در ۳۹ سالگی - در حالی که زخمهای زیادی در مسیر مبارزات خود در بدن داشتند با پیکرهایی نیمه جان تیرباران شدند.























یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد

مزدک

0 نظرات:

ارسال یک نظر